Nyheter

Förgiftad av tampongen: patienten lider av toxisk chock-syndrom och dör nästan

Förgiftad av tampongen: patienten lider av toxisk chock-syndrom och dör nästan


We are searching data for your request:

Forums and discussions:
Manuals and reference books:
Data from registers:
Wait the end of the search in all databases.
Upon completion, a link will appear to access the found materials.

Toxiskt chocksyndrom: bio-tampong kostar nästan en ung kvinnas liv

En ung kvinna från USA dog nästan för att hon använde organiska tamponger under sin period. Användningen av hygienartikeln hade lett till det så kallade toxiska chocksyndromet (TSS) hos 33-åringen.

Ung kvinna kämpade för sitt liv

Regelbunden byte av tamponger och bandage är en del av korrekt intim hygien under menstruationen. Om tamponger förblir i slidan för länge kan experter till och med drabbas av livshotande faror, till exempel det så kallade Toxic Shock Syndrome (TSS). En ung kvinna från USA var också tvungen att ta reda på det. 33-åringen kämpade därför för sitt liv på ett sjukhus i delstaten Massachusetts.

Det började med en stark huvudvärk

Enligt en rapport från den brittiska tidningen "Mirror" åkte Kristina Makris till en klinik i den amerikanska delstaten Massachusetts med en våldsam huvudvärk tidigare i år.

Läkarna antog att symtomen berodde på influensa och skickade 33-åringen hem igen.

Hennes tillstånd förvärrades där, hon blev svagare och svagare och fick kräkas och fördes därför till Lahey Hospital i Burlington, Massachusetts, av sin mor.

Där behandlades patienten med fyra olika antibiotika och blodtrycksmedicin bland annat.

"Jag hade fortfarande ingen aning om vad som hände med mig, och det verkade som om läkarna inte var säkra heller," sade Makris enligt "spegeln".

Kvinnans tillstånd försämrades dramatiskt

Behandlingen förbättrade inte hennes tillstånd. "Jag bad sjuksköterskorna om smärtmedicinering och hotade till och med att hitta och ta dem själv," sade Makris.

Eftersom ett utslag på hennes ben spriddes och hennes vitala funktioner blev svagare och svagare överfördes patienten till intensivvården.

Och sedan gick det snabbt: "Jag kommer bara ihåg det kirurgiska teamet som sprang till mig och sa till mig att jag hade 45 minuter att bestämma om jag skulle få en operation eller inte," sa Makris.

"Jag var så förvirrad att jag inte visste vad jag skulle säga eller varför jag behövde operation förrän jag fick höra att jag behövde operationen direkt eller om jag skulle förlora mitt vänstra ben."

När 33-åringen vaknade en dag senare efter en operation såg hon kirurgen och, eftersom hon inte kunde prata på grund av ett andningsrör, skrev honom en anteckning på en vit tavla och sa: "Tack för att du räddade mitt liv . "

Tre dagar senare informerade läkarna kvinnan om diagnosen: hon led av ett så kallad toxisk chock-syndrom (TSS).

Enligt rapporten misstänkte man att hennes sjukdom berodde på tamponger, närmare bestämt organiska tamponger som makeupartisten först nyligen började använda.

"Eftersom de var oerhört torra, repade jag antagligen väggen i min vagina när jag drog ut en tampong och gjorde den så mottaglig för infektioner," sa 33-åringen.

Och: "Det räckte aldrig för mig att jag kunde ha tappat livet genom att göra något enkelt."

Sjuk från tamponger

Emma Soos, sjuksköterska och verkställande direktör för kvinnors hälsoklinik, sa enligt "Spegeln" att alla tamponger - oavsett om de är organiska eller inte - kan vara farliga.

"Den främsta orsaken till att kvinnor får en giftig chock är att de lämnar tamponger i deras vagina för länge," sade experten.

"Organisk eller inte, riskerna är desamma, men att ändra märket för tampongen du använder kan resultera i en reaktion om du inte känner till en annan produkt," sade Soos.

"I Kristinas fall kunde det ha orsakats av hur absorberande produkten var - men vi kan inte fastställa en specifik orsak i det här fallet."

Tamponsjukdom kan vara dödlig

TSS är också känd som en "tamponsjukdom".

Förutom hög feber inkluderar typiska symtom på smittsam sjukdom huvudvärk, yrsel, blodtrycksfall, utslag samt muskelsmärta, illamående och diarré.

Om det finns symtom bör en läkare konsulteras snabbt.

Infektion kan leda till allvarligt cirkulations- och organsvikt.

Även om sjukdomen förekommer ytterst sällan med ett fall per 200 000 invånare, kan det vara dödligt, som fallet med 13-åriga Jemma-Louise Roberts från Storbritannien visade. Stor-Manchester-flickan dog för fyra år sedan av toxiskt chock-syndrom.

Patienten har återhämtat sig

Efter att Kristina Makris tillbringade två veckor på sjukhuset utskrivades patienten, men tillbringade sedan tre månader hemma för att återfå styrka.

Efter den chockerande incidenten sa läkarna henne att aldrig använda tamponger igen.

Kvinnan sa att hon visste nästan ingenting om sjukdomen: ”Jag visste knappast något om den giftiga chocken. Bortsett från det faktum att när jag var 12 och började min period fick jag höra att du aldrig skulle lämna en tampong på för länge. ”

Men: "Jag följde alla regler, men det hände fortfarande för mig. Nu har jag trauma när jag ser en tampong. "(Ad)

Författare och källinformation


Video: Tampong brus (September 2022).


Kommentarer:

  1. Webber

    Helt delar jag din åsikt. I det är något också tror jag, vad är det utmärkt idé.

  2. Zululmaran

    Generellt intressant, naturligtvis.

  3. Beagan

    om sådant hörde jag inte

  4. Vudotilar

    Jag menar att du har fel. Jag erbjuder mig att diskutera det.

  5. Brajinn

    En exceptionell tanke))))

  6. Shaktiran

    Jag anser att du inte har rätt. Jag är säker. Jag kan försvara positionen. Skriv till mig i PM, vi kommer att diskutera.

  7. Subhan

    Well, actually, a lot of what you write is not quite like that ... Well, okay, it doesn't matter :)



Skriv ett meddelande